شنبه تا پنجشنبه - ساعت 09:00 الی 18:00

rubysa-logo
فروشگاهنمونه‌کارهامقالات
rubysa-logo

13 چالش رایج در طراحی فروشگاه اینترنتی که باید بدانید!

آخرین بروزرسانی: ۲۷ آبان ۱۴۰۳

5 / 5

-

0 رای

article banner

سایت فروشگاهی دروازه‌ای به دنیای فروش آنلاین و تجارت الکترونیک است. از طرفی افزایش علاقه مصرف کننده به خرید آنلاین موجب رشد فروش محصولات کسب و کارهای آنلاین شده است و فرصت در آمدزایی بیشتری را برای آن‌ها فراهم کرده است.

آنچه در این مقاله میخوانید...

چالش‌های طراحی فروشگاه اینترنتی

جمع بندی

 در نتیجه راه اندازی سایت فروشگاهی از ضروریات هر کسب و کاری است اما داشتن وب سایت فروشگاهی نیز با چالش‌هایی همراه است. در این مقاله از روبیسا قصد داریم ضمن بررسی 13 چالش رایج طراحی وب سایت فروشگاهی، راه‌حل‌هایی برای رفع و از میان برداشتن آنها بیان کنیم.

چالش های سایت فروشگاهی

چالش‌های طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی به ظاهر کار ساده ای است، اما چالش‌های متعددی در این مسیر وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق و مدیریت حرفه‌ای دارند. در ادامه به بررسی برخی از این چالش‌ها خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای مواجهه با آن‌ها ارائه می‌دهیم.

✔️مشخص کردن پلتفرم ساخت فروشگاه آنلاین

اولین مسئله مطرح در طراحی فروشگاه اینترنتی انتخاب پلتفرم مناسب برای راه اندازی کسب و کار در فضای آنلاین است. با انتخاب پلتفرم مناسب ضمن ایجاد تجربه کاربری رضایت بخش برای مخاطبان، به سادگی می‌توانید آن را مدیریت کنید. می‌توانید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس استفاده کنید و با استفاده از امکانات و افزونه‌های آن وب سایت خود را سفارشی کنید.

حتی امکان افزودن محصولات، مدیریت سبد خرید و پرداخت آنلاین را نیز برای شما فراهم می‌کند. همچنین با طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی با توجه به نیاز کسب و کار و ایده های مد نظر می‌توانید فروشگاه تخصصی خود را با امکانات کاملا سفارشی شده طراحی و اجرا کنید. طراحی اختصاصی به شما امکان راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با توجه به نیازهای برند و اهداف کسب و کارتان را می‌دهد.

معاییب مزایا پلتفرم طراحی سایت

هزینه بیشتر

محدودیت در طراحی

نامناسب برای پروژه های بزرگ

هزینه های پنهان برای خریداری قالب، افزونه و ...

سرعت و سادگی

امکان بروزرسانی و پشتیبانی

هزینه کمتر

تنوع قالب 

وردپرس
هزینه طراحی بالا به دلیل استفاده از قالب اختصاصی

مناسب برای پروژه های بزرگ و پیچیده 

امکان توسعه و سفارشی سازی

سرعت و کارایی بالا

طراحی اختصاصی

✔️سئو و بهینه سازی سایت 

سایت با سرعت لود و بارگذاری بالا قدرت جذب و نگهداری کاربران به مدت زمان بیشتری را دارد و از این رو با استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی و سئو حرفه ای سایت نظیر سئوی محتوا و بهبود کدهای سایت می‌توان سرعت و عملکرد آن را بهبود داد. 

✔️احراز هویت آنلاین

از جمله مسائل مطرح در فروشگاه‌های ایترنتی تایید هویت خریداران است. از کجا مدیر سایت اطلاعات دقیق خریداران را دارد؟ آیا خریدار واقعا به محصولات فروشگاه او علاقه دارد؟ در صورت نداشتن اطلاعات دقیق چه باید کرد؟ برای پاسخ به این سوالات و رفع چنین مشکلاتی با برخی از روش‌ها همچون رمز یکبار مصرف، اعمال چندین گزینه برای تایید می‌توان این مسئله را حل کرد. 

✔️تجربه کاربری مشتریان

مشتریان یا همان کاربران سایت فروشگاهی با داشتن تجربه کاربری مطلوب و متناسب با خدمات سایت قطعا به همه بخش‌های سایت دسترسی دارند و با قرار دادن فراخوان در سایت (cta) می‌دانند دقیاق چه می‌خواند و با کلیک روی دکمه یا تکمیل فرم یا متن لینک‌دار به راحتی در سایت جابجا می‌شوند. 

✔️تبدیل کاربرعادی به خریدار 

از مهم‌ترین چالش‌های فروش اینترنتی تبدیل بازدیدکننده سایت به خریدار است. گاها می‌بینید که وب سایتی ترافیک ورودی زیادی دارد اما متناسب با این ورودی، فروش ندارد. در این صورت لازم است از منظر مشتری به سایت نگاه کند و ببیند آیا کارهایی که برای تبدیل کاربر به مشتری باید انجام می‌شده را پیاده کرده است؟ اصلا مخاطبان هدف خود را به خوبی شناسایی کرده است؟ سایت فروشگاهی مشکلات فنی ندارد و در دستگاه‌های مختلف به خوبی نمایش داده می‌شود؟ در نهایت امکاناتی مد مشتری برای او فراهم شده است؟

✔️وفاداری مشتری 

از جمله گام های مهم در راه اندازی فروشگاه های اینترنتی پس از جذب مشتری، حفظ مشتری است. اینکه شما بتوانید محصولی را مجدد به مشتری فعلی خود بفروشید احتمال بیشتری دارد تا اینکه بتوانید مشتری جدید جذب کنید و این نشان از وفاداری مشتری دارد. پس در راستای حفظ مشتری پس از اقدام به خرید توسط وی باید تلاش کنید تا مشتری را به گونه‌ای برای خود نگهدارید. به طور مثال خدمات بیشتری به او ارائه دهید تا از دریافت آن خوشحال شود. از روش‌هایی مانند ایمیل، پیامک ارتباط خود را با این مشتریان حفظ کنید و تبلیغات فروش یا کدهای تخفیف را برای او ارسال کنید. 

مشکلات انلاین شاپ ها

✔️مشکلات مربوط به درگاه پرداخت

یکی دیگر از مسائل مطرح برای فروشگاه‌های آنلاین، سیستم پرداخت آن است. درگاه پرداخت امن اهمیت زیادی در وب سایت فروشگاهی دارد و کاربران باید از ایمن بودن اطلاعات پرداخت خود اطمینان حاصل کنند. باتوجه به تنوع موجود در سیستم های پرداخت با توجه به نوع فروشگاه و نیاز کسب و کار خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. بنابراین با استفاده از درگاه پرداخت امن و رمزنگاری قوی امکان نفوذ افراد غیرمجاز به اطلاعات پرداخت وجود نخواهد داشت و کلاهبرداری نیز اتفاق نمی‌افتد.

✔️روش‌های ارسال مناسب سایت فروشگاهی 

در فروشگاه‌های اینترنتی روش‌های مختلفی برای ارسال کالا در نظر گرفته می‌شود که انتخاب گزینه مناسب اهمیت دارد. البته انتخاب بهترین روش ارسال به فاکتورهایی نظیر نوع کالا، وزن، مقصد و زمان تحویل بستگی دارد. برخی از روش‌های رایج ارسال محصول شامل پست پیشتاز، پست سفارشی، پیک موتوری می‌شود. در ادامه به طور خلاصه معایب و مزایای هر یک اشاره شده است:

روش ارسال مزایا معایب
پست پیشتاز زمان ارسال کم  (2تا 3 روز) هزینه ارسال بالاتر
پست سفارشی 

هزینه ارسال مناسب

امکان رهگیری مرسوله 

پوشش سراسری

زمان ارسال طولانی تر
پیک موتوری

ارسال درون شهری

ارتباط مستقیم با مشتری

محدود به شهر خاص

هزینه های متغیر با توجه به زمان و ترافیک 

محدودیت در وزن و حجم بسته 

✔️هزینه ارسال محصول

برخی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ دنیا با رایگان کردن ارسال خدمات موفق به جذب مشتریان زیادی شده‌اند و اینگونه مخاطبان ترجیح می‌دهند به جای خرید از فروشگاه آنلاین دیگر همه خریدهای خود را از آنها انجام دهند. اما با وجود ارسال رایگان آیا می‌توان هزینه‌های حمل و نقل را نیز جبران کرد؟ برای حل این مشکل می‌توانید چند مورد را در نظر بگیرید، اول اینکه در روزهایی از ماه که حمل و نقل با هزینه کمتری صورت می‌گیرد اقدام به ارسال کنید یا با کمک یک واسطه قابل اعتماد و با هزینه کمتر ارسال کنید. 

✔️ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان

فروشگاه‌های اینترنتی اغلب کاربران زیادی دارند و برای ارائه خدمات به آنها نیاز به پشتیبانی و سرویس چت آنلاین و سیستم تیکت دارند تا در مدت زمان کم پاسخ سریع به آنها دهند. 

مشکلات ساخت فروشگاه اینترنتی در گوگل

✔️استراتژی برای رقابت با فروشگاه های بزرگ 

یکی از چالش‌های مهم وب سایت فروشگاهی توانایی رقابت با رقبای مطرح در بازار هدف است. با توجه به تبلیغات فراوان فروشگاه‌های آنلاین بزرگ، داشتن استراتژی مناسب برای سئو، تبلیغات گوگل ادز و بازاریابی می‌تواند در جذب کاربر موثر باشد. 

✔️استفاده از شبکه های اجتماعی برای افزایش ترافیک 

با استفاده مناسب از پتانسیل‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و تدوین استراتژی دقیق برای بازاریابی با استفاده از تبلیغات، تولید محتوای جذاب و اشتراک‌گذاری آن می‌توانید مخاطبان هدف خود را به فروشگاه اینترنتی هدایت کنید. ارتباط و تماس با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی در ساخت هویت برند نقش حیاتی دارد. 

✔️نظارت بر بازخوردهای مشتریان 

با قرار دادن امکان ثبت نظر برای خدمات و محصولات فروشگاه می‌توانید ضمن مدیریت نظرات و بازخودها با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود بر بهبود خدمات و محصولات خود نیز تلاش کنید. 

جمع بندی

راه اندازی وب سایت فروشگاهی چالش‌های فراوانی دارد که با داشتن استراتژی هدفمند و ارائه راهکارهای حرفه‌ای می توان به خوبی با کمک گرفتن از تیم حرفه‌ای طراحی و توسعه وب سایت به این مهم دست یافت. چنانچه شما نیز به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود هستید در این مسیر می‌توانید با تیم حرفه‌ای و متخصص روبیسا که خدمات مختلفی از جمله برنامه نویسی در ساوه، طراحی سایت در ساوه، سئو و طراحی وب اپلیکیشن را ارائه می‌دهد همراه شوید. همین حالا با ما تماس بگیرید تا اولین گام برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود را بردارید. 

 

نویسنده : سمیه حیدری

کارشناس سئو، تولید محتوا و وردپرس. به عنوان عضوی از تیم روبیسا، درباره سئو و طراحی سایت یاد می‌گیرم و می‌نویسم. در این مسیر پرماجرا، گوگل همیشه همراه منه!

سمیه حیدری profile

دسته‌بندی مطالب

مقالات مرتبط

بهترین شرکت طراحی سایت در قم کدام است؟

بهترین شرکت طراحی سایت در قم کدام است؟

29 مهر 1403