سئو چیست؟| راهنمای جامع سئو 1403
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان ۱۴۰۳
5 / 5
-0 رای
سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به فعالیتهایی اشاره دارد که در طراحی سایت با تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای سئو شده و لینکسازی انجام میدهیم تا رتبه بهتری در نتایج گوگل بدست آوریم.
سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به فعالیتهایی اشاره دارد که در طراحی سایت با تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای سئو شده و لینکسازی انجام میدهیم تا رتبه بهتری در نتایج گوگل بدست آوریم. فاکتورهای مختلفی بر سئوی سایت تاثیر دارند که تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا لینک سازی داخلی و خارجی، سرعت سایت و ... از جمله این عوامل هستند. با توجه ایجاد فضای رقابتی در فضای آنلاین و بروزرسانیهای مداوم الگوریتمهای گوگل، آشنایی با این مفهوم و انجام سئو برای همه کسبوکارها ضروری است. در این راهنما ضمن پاسخ به این سوال که سئو چیست؟ به بررسی جامع سئو، انواع آن، تکنیکهای سئو و ... پرداختهایم.
سئو چیست و چه کاربردی دارد؟
سئو یه عنوان یکی از زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال شناخته میشود که افراد فعال در فضای آنلاین ناگزیر به یادگیری و اجرای آن بر روی وب سایت خود هستند. در واقع سئو به مجموعه اقداماتی که بر روی سایت انجام میشود تا آن سایت با کلمات کلیدی مختلف توسط موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری بگیرد اشاره دارد. سئو در ظاهر مفهوم سادهای دارد اما فرآیند اجرای آن نیاز به زمان و صبر زیاد، در کنار به کار گیری تکنیکهای هوشمندانه دارد.
سئو و بهینه سازی سایت (seo) با انجام مجموعهای از فعالیت ها نظیر کدنویسی سایت، تدوین استراتژی سئوی محتوا، تولید محتوای سئو شده، لینکسازی داخلی و خارجی به شما کمک میکند که جایگاه بهتری در جستجوهای گوگل بدست آورده و با جذب بازدیدکنندگان بیشتر به فروش و درآمدزایی برسید. سئو مخفف چیست؟ واژه سئو مخففSearch Engine Optimization و سئو چیست به زبان ساده بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که اغلب آن را با عبارت هایی مانند سئو کردن، سئو سازی و خدمات سئو میشنویم.
به طور کلی هدف از سئو و ارائه خدمات سئوی سایت؛ کمک به دیده شدن کسب و کارهای آنلاین در گوگل و اختصاص دادن بخشی از رتبه های برتر گوگل به محتواهای سایت مورد نظر است. اما آیا همینکه به رتبه بالا برسیم کافی است؟ طبیعی است که بعد از رسیدن به رتبههای اول جستجوی گوگل همچنان نیاز به سئو و لینکسازی برای حفظ جایگاه و رسیدن به هدف اصلی که فروش بیشتر است داریم.
تاریخچه سئو
مفهوم سئو اولین بار در دهه 1990 میلادی مطرح شد، جایی که موتورهای جستجو برای سازماندهی سایتهای اینترنتی اولین قدم را در این مسیر برداشتند. در سال 1995 موتور جستجوی یاهو بهینهسازی را آغاز کرد و به کاربران این امکان را فراهم کرد تا بتوانند از میان فهرست سایتهای ثبت شده استفاده کنند. به این دلیل که بهینه سازی سایت به ترتیب حروف الفبا انجام می شد به مروز زمان و با بیشتر شدن تعداد سایتها، نیازهای کاربران نیز افزایش یافت و این راهکار دیگر پاسخگو نبود. زیرا سایت ها در هنگام ثبت دامنه با حرف A شروع میکردند که خود نوعی سئوی کلاه سیاه میشد.
در ادامه سایتها براساس کلمات کلیدی فهرست شدند. گوگل در سال 1998 با هدف جذب مخاطبان بیشتر سئوی خارجی، آنالیز لینک و لینک سازی را نیز در سئوی سایت اضافه کرد. تا در سال 2005 که گوگل براساس تاریخچه جستجوها؛ ننایج را برای کاربران نمایش میداد که یکی از کارکنان گوگل این موضوع را مطرح کرد که رتبهبندی مرده است!
در آپدیتهای بعدی گوگل، سیستم ایندکس گذاری با الگوریتم گوگل کافئین مطرح شد. در سال 2011 الگوریتم پاندا معرفی شد که برای سایت هایی که از محتوای دیگران استفاده میکردند جریمه در نظر میگرفت. در آوریل 2012 گوگل، الگوریتم پنگوئن را برای جریمه سایتهایی که به منظور بهبود رتبه موتورهای جستجو را دستکاری میکردند رونمایی شد. در ادامه الگوریتم مرغ مگسخوار برای پردازش زبان طبیعی و درک صفحات وب طراحی شد. تا به امروز که آپدیتهایی زیادی را در دنیای سئو شاهد هستیم این داستان با تکنیکهای جدیدتر و پویاتر در سئو ادامه دارد. برخی از تغییرات جدید سئو بعد از 2020 عبارتند از:
- بهبود محتوای سایت با الگوریتم برت
- اهمیت تولید محتوای بهینه و سئو شده
- افزایش درخواست کاربران برای جستجوی محتوای ویدئویی
- مطرح شدن مفوم E-A-T
- موبایل فرندلی بودن سایت
- سئوی تکنیکال و تجربه کاربری مثبت
- لینکسازی
سئو سایت چه اهمیتی دارد؟
همانطور که پیش از این اشاره شد امروزه با وجود تعداد زیادی وب سایتها، روزانه کاربران جستجوهای زیادی انجام میدهند و کسب و کارهای آنلاین برای بهتر دیده شدن نیاز به سئوی سایت دارند و این اهمیت سئو را دو چندان میکند. کاربران برای دریافت پاسخ سوالات خود یا خرید تنها با جستجوی ساده در اینترنت آن هم از طریق تلفنهمراه اقدام میکنند. در نتیجه با سرمایه گذاری بر روی سئو، صاحبان مشاغل آنلاین شانس بیشتری برای جذب مخاطب هدف دارند و برای معرفی محصولات یا خدمات خود سئو یه یک ضرورت تبدیل شده است.
واقعیت دنیای آنلاین امروز این است کاربران به آنچه در گوگل جستجو می کنند بیشتر اعتماد میکنند تا تبلیغاتی که به صورت پیامک یا ایمیل دریافت می کنند. بدیهی است که با انجام و اجرای اصولی سئو ضمن افزایش ترافیک سایت، همیشه بازدیدکنندگان به سایت شما نگاه ویژهای خواهند داشت و حتی برند شما را به دیگران نیز معرفی میکنند. بنابراین دوستی با گوگل و هم مسیر شدن با الگوریتم ها و آپدیتهای آن در دنیای سئو منجر به جذب درصد زیادی از کاربران جستجوگری میشود که دقیقا به دنبال جستجوی عبارات کلیدی شما هستند. وقت گذاشتن برای سئو؛ رابطه مستقیمی با رتبه شما در جستجوهای گوگل، اعتماد بیشتر بازدیدکنندگان به سایت و در نتیجه اعتبار سایت شما دارد.
انواع سئو کدامند؟
براساس تقسیمبندی اصول سئو، میتوان انواع سئو سایت (SEO) را به سه دسته اصلی تقسیم کرد که هر یک به جنبههای متفاوتی از بهینهسازی سایت اشاره دارد.
سئو داخلی
سئو داخلی به محتوای سایت شامل متن، تصویر، ویدئو و یا صوت اشاره دارد. در واقع شما برای کسب رتبه بهتر در گوگل نیاز به محتوای سئو شده، با کیفیت و قابل درک برای گوگل دارید. همه این نکات شامل بهینهسازی کلمات کلیدی، متا تگ و تگهای H1، H2 و ...، بهینهسازی تصاویر از نظر تگ ALT و حجم و لینکسازی داخلی صفحات سایت میشود.
سئو محتوا
سئو محتوا به عنوان بخشی از سئوی داخلی به شمار می رود و با تولید محتوای با کیفیت از تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا قلم روان نویسنده و آپدیت محتوا برای به روز بودن محتوای سایت را در بر میگیرد. به طور کلی اقدامات سئوی محتوا شامل تحقیق کلمات کلیدی، پیدا کردن کلمات هم کانسپت، نوشتن هدینگهای اصولی، نوشتن محتوای جذاب و کاربر پسند، نوشتن عنوان جذاب برای مقاله، استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب در متن، بهینهسازی متاتایتل و متادیسکریپشن و لینک سازی داخلی میشود.
سئو فنی
در کنار استراتژی تولید محتوا، نیاز به استانداردسازی کدهای سایت برای انتقال تجربه کاربری مثبت به کاربران دارید. این مهم با کدنویسی و استاندادسازی کدهای سایت، استفاده از نشانهگذاری اسکیما برای درک بهتر رباتهای گوگل از صفحات سایت شما، بهبود سرعت بارگذاری صفحات و موبایل فرندلی بودن آن امکانپذیر است. به طور کلی تکنیکهای سئوی فنی (سئو تکنیکال) عبارتند از:
- بهبود فنی سایت
- از بین بردن محتواهای تکراری
- تنظیم فایل ROBOT.TXT
- سایت مپ (نقشه سایت)
- موبایل فرندلی بودن سایت
سئو خارجی
یکی دیگر از دستهبندی انواع سئو سایت، سئوی خارجی است که تاثیر زیادی برای رتبه و اعتبار سایت دارد. یکی از مهم ترین اقدامات در سئوی خارجی، ایجاد بک لینکهای مفید و با کیفیت است. به طور کلی سئوی فنی شامل اقدامات زیر میشود:
- تبلیغات و لینکسازی در رسانههای اجتماعی
- تبلیغات دیجیتال
- تولید محتوا در یوتیوب، لینکدین، اینستاگرام و ...
- مدیریت بازدیدها
- بک لینک، دریافت لینک از سایتهای معتبر
تکنیکهای سئو سایت
تکنیکهای سئو به مجموعهای از اقدامات اشاره دارد که در بهبود رتبه سایت برای موتورهای جستجو کمک میکنند. این تکنیکها شامل سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه است. در ادامه هریک از این تکنیکها بررسی شدهاند.
سئو کلاه سفید
تکنیک سئو کلاه سفید به مجموعه ای از اقدامات که در جهت پاسخ به نیاز کاربران در راستای استانداردها و اصول گوگل برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو انجام میشود اشاره دارد.
سئو کلاه سیاه
در کنار سئو کلاه سفید، برخی افراد با استفاده از ضعفهای گوگل و با به کار بستن تکنیکهایی برای فریب موتور جستجو تحت عنوان سئوی کلاه سیاه انجام میدهند که در این روش ارزشی یه رضایت کاربر و یا کیفیت محتوای سایت داده نمیشود. البته به این نکته نیز اشاره کنیم که گوگل هر چند وقت یکبار (چند ماه یکبار) تکنیکهای سئو کلاه سیاه را بررسی و شناسایی میکند که در نتیجه سایتهای استفاده کننده از آن جریمه و تنبیه میشوند.
سئوکلاه خاکستری
دسته سوم از تکنیک های سئو، با نام سئو کلاه خاکستری هستند که کاملا مطابق استانداردهای گوگل نیستند اما رباتهای گوگل نیز به سادگی نمی توانند آنها را شناسایی کنند. در نتیجه استفاده از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری درصد جریمه شدن سایت توسط گوگل را پایین می آورد. اما به این معنی نیست که هیچ وقت جریمه نمی شوید، چون سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری و حتی کلاه سفید مرز باریکی دارند در نتیجه بسیاری از فعالیت هایی که حتی مطابق مهمترین الگوریتمهای گوگل اجرا میشوند نیز احتمال تبدیل شدن به سئو کلاه سیاه را دارند!
به طور مثال استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای تولید شده اگر بیش از حد باشد که اصطلاحا Keyword Stuffing گفته می شود، شما را دچار سئو کلاه خاکستری میکند و محتوای تولید شده ارزش سئویی بالایی ندارد. حتی با تولید محتوای بیارزش و کپی شما در واقع سئوی کلاه سیاه انجام دادهاید! که احتمال از دست دادن جایگاه شما در گوگل وجود دارد.
الگوریتمهای گوگل برای سئو کدامند؟
گوگل هر از چندگاه با استفاده از الگوریتمهای خود رتبهبندی سایتها را بررسی میکند تا با نزدیک تر شدن به نیازهای کاربران واقعی، بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. در نتیجه شناخت و استفاده از مهم ترین الگوریتم های گوگل به شما کمک می کند تا محتوای با کیفیتتری را به مخاطبان ارائه دهید. در ادامه با برخی از جدیدترین الگوریتم های گوگل برای سئو آشنا میشویم:
- الگوریتم مرغ مگس خوار(Hummingbird Algorithm):
الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های گوگل در سئو است که با درک بهتر جستجوی معنایی در عبارات و کلمات به کاربران کمک می کند تا براساس موضوع و زمینه اصلی جستجو نتایج بهتری را پیدا کنند. در واقع دیگر مثل گذشته نیست که هر سایتی که از عبارت کلیدی استفاده کرده در لینک های ابتدایی نشان داده شود. بلکه استفاده از کلمات هم کانسپ و مترادف اهمیت بیشتری دارد. به شکلی که حتی با وجود اشتباه تایپی آن مواردی در جستجوها نمایش داده میشود که با جستجوی کاربر تطابق بیشتری داشته باشد.
- الگوریتم رنک برین(Rank brain):
الگوریتم رنک برین تلاش میکند تا از بین حجم زیادی از دادهها، نزدیکترین و بهترین اطلاعات را به کاربران در نتایج جستجو نشان دهد. در واقع نسبت به نیاز کاربر بهترین جستجو را انجام می دهد. به طور مثال اگر جستجو کنید (بهترین آموزش سئو) گوگل لیستی از بهترین آموزش های سئو را به شما نشان میدهد که به جوابی که میخواهید برسید.
- الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm):
الگوریتم تازگی محتوا همانطور که از اسم آن پیداست، به کاربران کمک می کند که تا محتواهای تازه و جدید را مشاهده کنند. به طور مثال اگر در گوگل سرچ کنید (رئیس دانشگاه تهران) نتایج گوگل رئیس کنونی دانشگاه تهران را نشان خواهد داد، این همان مفهوم تازگی محتوا است. اما در برخی مواقع هم به این شکل نیست، به طور مثال در جستجوهای کلی تر (دستور پخت غذای محلی یک شهر) جدیدترین دستور پخت آن غذا را نشان نمیدهد بلکه ارزش محتوا و کیفیت محتوا را در نظر میگیرد.
- الگوریتم رقص (Google Dance):
الگوریتم رقص گوگل برای نمایش دادن محتوای سایت، آن را با در نظر گرفتن رفتار کاربران به چالش میکشد و جایگاههای آن صفحه در حال تغییر است. در واقع این صفحه برای برخی سرچها جایگاه بالاتری دارد یا در برخی در جایگاه پایینتری قرار دارد، دقیقا مثل رقص. بنابراین گوگل محتوای شما را به چالش کشیده و رفتار کاربران را در نظر میگیرد که چقدر در آن صفحه مانده؟ یا نرخ کلیک چقدر است؟ رفتار کاربر چگونه است؟ به این طریق محتوا با جلب نظر این الگوریتم جایگاه بهتری میگیرد. بالا و پایین شدن جایگاه صفحه سایت موجب شده از آن تحت عنوان گوگل دنس(الگوریتم رقص گوگل) یاد میشود.
- الگوریتم سند باکس (Google Sandbox):
الگوریتم سند باکس(جعبه شنی) گوگل مخصوص سایتهای تازه تاسیس است که به تازگی محتوا منتشر می کنند. طبق آمار در هر دقیقه 380 سایت جدید در گوگل راهاندازی میشوند که گوگل با استفاده از Google Sandbox آنها را در جعبه شنی قرار میدهد. در واقع براساس اعتبار دامنهها، آنها را جدا میکند تا در رقابت عادلانه قرار گیرند.
این اتفاق به این دلیل است که گوگل به سایت تازه تاسیس اعتماد ندارد و یا زمینه فعالیت آن را نمیداند. پس با این کار باعث میشود که سایت تازه تاسیس برای تولید محتوای ارزشمند تلاش بیشتری کند و خود را به گوگل ثابت کند. زمان گوگل سندباکس چیزی در حدود 3 تا4 ماه است که در این مدت میتوانید با تدوین استراتژی اصولی از سندباکس خارج شده و وارد رقابت با سایر رقبا شوید.
- الگوریتم Mobile First Index یا Mobilegeddon:
تا قبل از این سایت ها برای نمایش مناسب در صفحه موبایل یا تبلت بهینه نشده بودند و کاربران با استفاده از موبایل برای دیدن صفحات سایت با مشکلاتی روبرو بودند. به همین دلیل گوگل الگوریتم موبایل فرست ایندکس را معرفی کرد که کاربران را مجبور به موبایل فرندلی کردن سایت ها کند و همچنین ربات گوگل با خزش در سایت ابتدا نسخه موبایل وب سایتها را خزش میکند.
- الگوریتم پاندا (Panda Algorithm):
با افزایش محتواهای بی ارزش در اینترنت گوگل تصمیم به ارائه الگوریتم پاندا گرفت تا از حجم زیاد محتواهای بیکیفیت بکاهد. این الگوریتم با رتبه دادن به محتواهای با ارزشتر و جریمه کردن سایتهای با محتوای بیارزش و بیکیفیت یا تکراری، به سایتهای با محتوای مفید جایگاه بهتری میدهد. تمام کار الگوریتم پاندا در جریمه کردن محتوای ناچیز(استفاده نکردن کلمات کلیدی)، محتوای تکراری، سایت با تولید حجم زیاد محتوای بیکیفیت و بیارزش (مزرعه محتوا) خلاصه میشود.
- الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm):
گوگل در یکی دیگر از الگوریتمهای خود سایتهای با بک لینکهای اسپم و مقالات دارای کلمات کلیدی بیارزش را جریمه میکند. با این الگوریتم به دنبال شناسایی سایتهای اسپم است تا سایتها با بک لینک دریافت کردن از هر سایتی که صفحه آن ارزشی ندارد به دنبال رتبه گرفتن نباشند.
- الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm):
الگوریتم کبوتر بر مبنای سئو محلی کار میکند، به این صورت که کاربران با سرچ کردن عبارتی نتایج متناسب با موقعیت جغرافیایی خود را مشاهده کنند. به طور مثال سرچ کنید "رستوران نزدیک من" گوگل متناسب با موقعیت مکانی شما نتایجی را نشان میدهد. اما اگر کسی دیگر از لوکیشن متفاوت همین عبارت را جستجو کند نتیجه یکسان با شما را مشاهده نمیکند.
متخصص سئو به چه کسی میگویند؟
پس از آشنایی با سئو، انواع سئو سایت، تکنیک های سئو و الگوریتم های گوگل برای سئو، وقت آن رسیده که بدانیم متخصص سئو کیست؟ متخصص سئو یعنی چه؟ کار متخصص سئو چیست؟ متخصص سئو (seo) که بیشتر اوقات تحت عنوان سئوکار میشنویم به کسی گفته می شود که تجربه سال ها فعالیت عملی در حوزه سئو را دارد و با واسطه تجربه و مهارت هایی که از کار بر روی پروژههای مختلف بدست آورده می تواند سایت شما را به رتبههای اول گوگل برساند و ترافیک ورودی زیادی را نیز برای سایت شما بدست آورد. از مهم ترین ویژگی های متخصص سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- توانایی تحقیق کلمات کلیدی
- تحلیل رقبا براساس کلمات کلیدی مورد نظر
- تدوین استراتژی سئو
- درک از HTML و CSS
- درک از مشکلات فنی سایت
- شناخت الگوریتم های گوگل
- مهارت لینک سازی داخلی و خارجی
- توانایی تولید محتوای سئو شده
- مهارت کار با سرج کنسول، گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارها
بهترین دورههای یادگیری سئو
در این بخش به معرفی مختصری از برخی از بهترین دوره های یادگیری سئو توسط بهترین سئوکار های ایران پرداختهایم.
- اموزش رایگان سئو برای همه (free seo for ever):
سایت سئو برای همه دوره جامع و رایگان سئو به صورت انلاین است که توسط حجت مسگری تهیه و منتشر شده است. با توجه به گفته حجت مسگری با مشاهده این آموزش و در پایان دوره شما در سطح کارشناس ارشد سئو اطلاعات دارید و میتوانید تجربیات خود را بر روی سایت واقعی اجرا کنید. به جرات میتوان این دوره را یکی از بهترین آموزشهای رایگان سئو در ایران دانست که توسط جادی سئوی ایران در اختیار علاقهمندان به این حوزه قرار گرفته است.
- دوره مگاسئو
یکی دیگر از دورههای پر طرفدار آموزش سئو، مگاسئو است که توسط سید امین هاشمی منتشر شده است. دوره سئو سید محمد امین هاشمی در قالب 135 ساعت آموزش ویدئویی از سطح مبتدی تا پیشرفته با پشتیبانی دائمی است.
- دوره سئو دی ام روم
دوره جامع سئو دی ام روم توسط عماد چابک منتشر شده است که تاکنون تجربه مدیریت سئوی پروژههای زیادی را به عهده داشته است. این دوره را نیز میتوان آموزشی جامع برای تبدیل شده به متخصص سئو دانست.
- خانم سین
ساجده گودرزی مدیر سایت "خانم سین" یکی دیگر از مدرسان سئو و بهترین سئو کار خانم ایران است که دوره ای با 30 ساعت از سطح مبتدی تا پیشرفته را در قالب پروژههای واقعی برای علاقهمندان به یادگیری سئو تدوین کرده است.
- سئولب
یکی دیگر از دورههای مناسب برای یادگیری سئو، سئو لب است که به زبان ساده و روان تمام مراحل تبدیل شدن به متخصص سئو در آن توسط علی حسینی آموزش داده شده است.
- هیولای سئو
هیولای سئو، امین اسماعیلی دیگر دوره جذاب و دیدنی برای ورود به دنیای سئو است که تمام مراحل تدوین استراتژی سئو تا تولید محتوا، لینک سازی، سرچ کنسول و سایر تکنیک های سئو در آن به خوبی ارائه شده است.
مهمترین چک لیست های سئو
چکلیستهای سئو به شما برای اطمینان از رعایت همه جزئیات برای بهینهسازی سایت کمک میکند. در ادامه به طور مختصر چک لیست کامل سئو ارائه شده است:
چک لیست سئوی داخلی
این چک لیست شامل تمام اقداماتی میشود که باید برای سئو داخلی سایت انجام دهید:
- استفاده از URL های کوتاه
- متاتایتل و متادیسکریپشن صحیح شامل کلمه کلیدی اصلی
- استفاده از H1 شامل کلمه کلیدی اصلی
- لینکسازی به صفحات داخلی و خارجی
- تگ ALT برای تصاویر
- چک لیست سئوی محتوا
- چک لیست سئو محتوا نیز شامل موارد زیر میشود:
- تولید محتوای جذاب و کاربر پسند
- تولید محتوای با ارزش و با کیفیت و غیر تکراری
- آپدیت محتوا
- استفاده از تصاویر، ویدئو و صوت در محتوا
- استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و هم کانسپت در محتوا
چک لیست سئوی تکنیکال
داشتن چک لیست سئوی فنی نیز به کسب جایگاه بهتر کمک می کند. در ادامه به چند مورد از این چک لیست اشاره کردهایم:
- بررسی خطاهای خزیدن از طریق سرچ کنسول
- بررسی بارگذاری سریع محتوای سایت
- رفع مشکل لینک های شکسته
- موبایل فرندلی و ریسپانسیو بودن سایت
- استفاده از HTTPS
- اجتناب از صفحات مشابه یا محتوای کپی
چک لیست سئوی خارجی
با داشتن چک لیست سئو خارجی و استفاده از آن می توانید از سایت های مرتبط بک لینک دریافت کنید و اعتبار سایت خود را بالاتر ببرید. چک لیست سئوی خارجی عبارتند از:
- تحلیل بک لینکهای سایر رقبا
- حذف بک لینکهای بی کیفیت
- بک لینک طبیعی و لینکسازی خارجی
- انتشار رپوتاژ آگهی در رسانههای معتبر
ابزارهای سئو
ابزار سئو چیست؟ برای سئوی سایت نیاز به ابزارهایی داریم که از طریق آن بتوانیم وب سایت را از نظر فنی و اصول سئو آنالیز و بررسی کنیم. در برخی از موارد استفاده از ابزارهای سئو با امکانات تخصصی هزینه هایی را به همراه دارد، اما با این وجود یا بخشی از امکانات آن ها رایگان هستند یا در برخی مواقع می توان ابزارهای مشابه با همان قابلیت را به صورت رایگان نصب و استفاده کرد. استفاده از ابزارهای سئو میتواند به آنالیز رقبا، بررسی وضعیت فعلی سئوی سایت خودتان و رتبهبندی کلمات کمک کند.
بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
اولین قدم در سئو داخلی، شامل تحقیق کلمات کلیدی در حوزه مورد نظر است که برای انجام این مهم نیاز به استفاده از ابزارهای پولی و رایگان سرچ کلمات کلیدی دارید. برخی از مهمترین این ابزارهای عبارتند از:
- Kwfinder: این ابزار از جمله موارد پراستفاده میان کارشناسان سئو در مرحله تحقیق کلمات کلیدی است که هم نسخه رایگان دارد و هم میتوانید با پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه آن را تهیه کنید.
- keyword tool: دیگر ابزار پرکاربرد برای تحقیق کلمات کلیدی در میان متخصصان سئو، keyword toolio است که در پیدا کردن کیوردهای دقیق به کاربران خود کمک میکند.
- keyword planner: کیورد پلنر از جمله ابزارهای گوگل برای سرچ کلمات کلیدی است که در میان سئوکارها به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سئو شناخته میشود.
- سئو سیگنال: سئو سیگنال ابزار های سئو ایرانی است که در کنار انجام تحقیق کلمات کلیدی، خدمات دیگری از جمله ردیابی رتبه کلمات، بررسی مشکلات فنی سایت و آنالیز سایت خود و رقبا را نیز انجام میدهد.
- Kwrank: دیگر نمونه ابزار ایرانی برای سئو kwrank است که ضمن تحقیق کلمات کلیدی با تحلیل صفحات سایت، رتبه کلمات را نیز بررسی میکند.
ابزارهای آنالیز سئو
یک دسته از ابزارهای مورد نیاز سئو کاران، برای آنالیز سایت ها از نظر رتبه بندی کلمات، بک لینک ها، تحلیل سئوی سایت رقبا و بررسی هدینگ یا محتوای آنها است که برای این موارد میتوان به ابزارهای زیر اشاره کرد:
- AHREF: ابزار قدرتمند Ahref که امکانات آن شامل تحلیل رقبا، آنالیز سایت، سرچ کلمات کلیدی، بررسی بک لینک ها و ... میشود.
- MOZ: ماز( Moz ) دیگر ابزار حرفه ای برای بهبود رتبه کلمات،بررسی اعتبار دامنه سایت و ... است که میتوان از برخی امکانات آن به صورت رایگان بهرهمند شد و یا از پلن های اشتراکی آن خریداری کرد.
- SEO 1 CLICK: سئو وان کلیک ابزاری به صورت افزونه در مرورگر کروم است که برای بررسی اطلاعات تگهای متا سایتها، هدینگهای استفاده شده، تگ alt تصاویر و ... استفاده میشود.
- لایت هاوس (lighthouse) : یکی دیگر از ابزارهای گوگل، لایت هاوس است که به صورت افزونه نیز می توانید آن را روی مرورگر نصب کنید. این ابزار عملکرد سایت را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف از جمله سرعت بارگذاری، ریسپانسیو بودن و ... بررسی و وضعیت سایت شما را به نمایش میگذارد.
- پیج اسپید اینسایتس (PageSpeed Insights) : پیج اسپید، ابزار قدرتمند گوگل برای بررسی سرعت وبسایت شما است که به صورت رایگان می توانید از آن برای شناسایی و رفع ایرادات فنی سایت استفاده کنید.
- سرچ کنسول (Google Search Console) : دیگر ابزار قدرتمند و کاملا رایگان گوگل، سرچ کنسول گوگل است که برای تحلیل سئوی سایت از نظر ایندکس صفحات، خطاهای موجود از نظر ارور 404، ریدایرکت، کنونیکال و ... استفاده میشود.
- گوگل آنالیتیکس : (google analytics) گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از سرویسهای آنالیز رایگان سایت است که کارشناسان سئو می توانند به صورت رایگان برای تحلیل رفتار کاربران، دستگاه مورد استفاده برای ورود به سایت، نحوه ورود به یک صفحه سایت و بررسی کلیه آمار تحلیل سایت از آن استفاده کنند.
- اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) : اسکریمینگ فراگ ابزار قدرتمند برای تحلیل و بهبود عملکرد سایت است که با استفاده از آن میتوانید ساختار تمام بخش های سایت را بررسی کنید.
- سیمیلار وب (similarweb): دیگر ابزار سئویی که به منظور اندازه گیری ترافیک ورودی سایتهای رقبا استفاده می شود. حتی می تواننید ترافیک ورودی از شبکههای اجتماعی، کلمات کلیدی اصلی آنها را نیز بررسی کنید.
- جی تی متریکس : (gtmetrix) جی تی متریکس از جمله بهترین ابزارهای سئو سایت است که با بررسی فنی سایت، پیشنهادتی برای بهبود عملکرد آن ارائه میدهد.
- ایکس ام ال سایت مپ (xml-sitemaps): ابزار رایگان برای ساخت نقشه سایت (سایت مپ) است که با جایگذاری لینک وب سایت و کلیک روی دکمه شروع این کار را برای شما انجام میدهد.
- Google Mobile-Friendly Test: این ابزار به منظور بررسی موبایل فرندلی یا همان موبایل پسند بودن سایت استفاده میشود و واکنشگرایی صفحات سایت (از نظر اندازه فونتها، دکمهها و ....) روی تلفنهمراه را بررسی میکند.
- جت سئو: جت سئو ابزاری ایرانی و قدرتمند برای بررسی مشکلات فنی سئوی سایت است که تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز دقیق سایت، رتبه سایت را به مدیران سایت ارائه میدهد. میتوانید این ابزار را به صورت افزونه روی مرورگر نیز نصب کنید.
افزونه های سئو سایت وردپرسی
برای بهبود سئوی سایتهای وردپرسی نیز ابزارهای متنوعی وجود دارند که در ادامه به معرفی ابزارهای سئو وردپرس پرداختهایم:
- یوست (Yoast) : افزونه یوست سئو یکی از افزونههای وردپرسی قوی و محبوب برای بهینهسازی سایت است که با تحلیل کلمات کلیدی، در بهینهسازی متاتگها، هدینگها، ساخت سایت مپ، ریدایرکت، ایجاد اسکیما، کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری و ... کاربرد دارد.
- رنک مث (Rank Math): رنک مث نام دیگر رقیب پرکاربرد یوست در وردپرس است که به منظور بهینه سازی محتوای سایت استفاده میشود.
- راکت (WP Rocket): wp rocket که به موشک قدرتمند وردپرس معروف است برای بهبود سرعت بارگذاری محتوای سایت کاربرد دارد.
- اسیکما پرو (Schema Pro): افزونه قدرتمند وردپرسی برای افرودن دادههای ساختار یافته در کدهای سایت که گوگل محصول، محتوا، ویدئو صفحه سایت را درک و در نتایج سرپ نمایش دهد.
جمعبندی
مفاهیم و کاربرد سئو در حال حاضر به یکی از حیاتیترین فاکتورهای موفقیت کسبوکارهای آنلاین تبدیل شده است. گوگل با بروزرسانی الگوریتمهای خود، اهمیت سئو، بهینهسازی محتوا، لینکسازی اصولی و ... را بیشتر از همیشه به ما یادآوری میکند. درک دقیق مفاهیم مربوط به حوزه سئو و به کارگیری آن در هر کسبوکاری کمک میکند تا در فضای رقابتی حضور پررنگتر و موفقتری داشته باشید. ما نیز در این مقاله از وبسایت روبیسا تلاش کردیم تا با بررسی جامع و کامل مفاهیم سئو، انواع روشهای سئو، چک لیستها، منابع یادگیری سئو و ابزارهای آن در این مسیر همراه شما باشیم.
دستهبندی مطالب
محبوبترین مقالات