آموزش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) + 6 ابزار کیورد ریسرچ
آخرین بروزرسانی: ۶ دی ۱۴۰۳
5 / 5 از 0 رای

تحقیق کلمات کلیدی از جمله مهمترین مراحل سئو و جزء اولین قدمها در سئو داخلی است که نقش موثری بر بهبود رتبه صفحات وب سایت دارد. در واقع با انجام تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از بهترین کلمات کلیدی میتوان روند تولید محتوا را به بهترین شکل انجام داد.
سرچ کلمات کلیدی یا keyword research مهمترین قدم سئو داخلی برای بهینهسازی سایت است که پس از سفارش طراحی سایت؛ برای حرفهایتر شدن و انجام آن در کوتاهترین زمان میتوانید با این مقاله از روبیسا ما را همراهی کنید.
کلمه کلیدی(Keyword) چیست؟
ابتدا باید بدانیم که کلمه کلیدی چیست؟ کلمات کلیدی در سئو چیست؟ کلمات کلیدی در سئو به عباراتی اشاره دارد که کاربران در جستجوهای خود از طریق موتور جستجو از آنها استفاده می کنند و به نوعی کلمات پرجستجو محسوب میشوند. به بیان دیگر هر کلمهای که در موتورهای جستجو سرچ میشود، کلمات کلیدی یا کیورد (Keyword) نامیده میشود.
در واقع کاربران با طرح سوالات متفاوت از موتورهای جستجو و تایپ عبارت مد نظر خود به ما کلمات کلیدی را نشان می دهند. به طور مثال کاربر با تایپ عبارت (خرید لپ تاپ ایسوس) در باکس سرچ گوگل و جستجوی آن به کلمه کلیدی مورد جستجوی خود را ارائه میدهد.
انواع کلمات کلیدی کدامند؟
کلمات کلیدی به دستههای مختلفی تقسیم میشوند که هر کدام برای اهداف خاصی در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا استفاده میشوند. در ادامه با انواع کلمات کلیدی برای بهینهسازی و سئو داخلی آشنا میشویم.
- کلمه کلیدی کوتاه ( Short tail )
کلمات کلیدی کوتاه یا به عبارتی (Short Tail Keywords) به کلماتی گفته میشود که عمومیت بیشتری دارند و به دسته موضوع خاص اشاره دارند. به طور مثال «طراحی سایت» یک نوع کلمه کلیدی کوتاه و اصلی است که کسب رتبه بالا از این کلمه کار سادهای نیست؛ اما اگر بتوانید در این کلمه جایگاه مناسبی بدست آورید قطعا بازدید وب سایت شما نیز بالاتر خواهد رفت. به طور کلی از کلمات کلیدی کوتاه برای شناسایی محبوبیت موضوعات استفاده می شود تا هدف و مقصود کاربران از جستجو مشخص شود.
- کلمه کلیدی عبارتی ( Middle Tail )
کلمه کلیدی عبارتی یا Middle Tail keywords از بهترین کلمات کلیدی برای سئو است که با استفاده از آن میتوان در نتایج جستجوی گوگل موارد مشخصی را به کاربران نمایش داد و با استفاده از کلمات کلیدی عبارتی یا با طول متوسط فرصت بیشتری برای تعامل مثبت با کاربران خواهید داشت. با توجه به اینکه روی این نوع کلمه کلیدی رقابت زیادی وجود ندارد، قاعدتا می توانید رتبه بهتری کسب کنید و کاربرانی که از طریق این کلمات وارد سایت شما میشوند نیز به راحتی تبدیل به مشتری شما خواهند شد.
- کلمه کلیدی طولانی ( Long Tail )
نوع دیگر کلمات کلیدی، کلمه کلیدی دم بلند یا long tail است که در این نوع کلمات کلیدی میتوان جملات طولانی که در سرچ های گوگل استفاده می شود را به کار برد و حتی جملات پرسشی مطرح کرد؟ در واقع افرادی هستند که در موتورهای جستجو این عبارات را جستجو میکنند و به دنبال پاسخ به سوال خاصی هستند. کلمه کلیدی طولانی یا دم بلند موجب بازدید زیادی از سایت نمیشود اما به دلیل رقابت کم در این کلمات نیز میتوان مشتریان زیادی بدست آورد.
- کلمات کلیدی برند (Branded Keywords)
نوع خاصی از کلمات کلیدی مرتبط با برند خاص هستند که نشاندهنده تعامل کاربر با برند است. به طور مثال خدمات طراحی سایت روبیسا.
بیشتر بخوانید:
سئو چیست؟| راهنمای جامع سئو 1403
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست و چطور انجام میشود؟
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) به معنی پیدا کردن و تحلیل کلماتی است که مشتریان هدف ما در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات، محصولات یا پاسخ سوالات خود سرچ میکنند. هدف از تحقیق کلمات کلیدی این است که بفهمیم کاربران دقیقا با چه کلماتی جستجو میکنند تا با کمک آن کلمات یا عبارات محتوای مورد نیاز آنها را تولید کنیم و در نتیجه کاربران بیشتری را جذب کنیم.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
مرحله تحقیق کلمات کلیدی مرحله ای بسیار حساس از سئو است که با انجام صحیح آن میتوانید نتایج خوبی از سئو و بهینهسازی سایت بگیرید. به طور کلی میتوان با استفاده از ابزارهای مناسب، کلمه کلیدی پرسرچ را شناسایی از مزایای تحقیق واژگان کلیدی بهرهمند شد و با استفاده از پیشنهادات گوگل بازدید سایت را افزایش داد. در ادامه مراحل تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهای مورد استفاده برای این کار را ارائه دادهایم.
بیشتر بخوانید:
راهنمای جامع سئو داخلی به همراه 20 تکنیک برای بهبود سئوی سایت
پیدا کردن کلمات کلیدی دانه (seed keyword)
منظور از کلمات کلیدی دانه یا سید کیورد (seed keyword) اصلیترین کلمات کلیدی مرتبط با هر کسب و کار است که شناسایی سیدکیوردها به پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت و کسب و کار شما کمک میکند و ایدههای بسیاری در این زمینه به شما ارائه میدهد. برای پیدا کردن کلمه کلیدی دانه ابتدا می توانید از کارفرما سوال کنید و سپس وب سایت رقبا را بررسی کنید تا با استفاده از دستهبندیهای سایت مهمترین کلمات کلیدی یا seed keywords را پیدا کنید.
استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
به غیر از جستجوهای گوگل، ابزارهای زیاد دیگری نیز برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارند که با کمک آنها میتوانید کلمات مرتبط و هم کانسپت در کسب و کارتان را پیدا کنید. در واقع یک کلمه کلیدی را به ابزارهای سرچ کلمات کلیدی میدهید و این ابزارها کلمات کلیدی مرتبط را به شما نمایش میدهد، اما این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که این ابزارها همیشه هم نتایج دقیقی نشان نمیدهند و درصدی خطا دارند. اما با این وجود برای شروع روند تحقیق کلمات کلیدی میتوانید از آنها استفاده کنید و فرایند سرچ کلمه کلیدی را سرعت بخشید.
6 ابزار مهم تحقیق کلمات کلیدی
ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی با ارائه کلیدواژه های مرتبط به ما کمک میکنند تا راحتتر و سریعتر بهترین کلمات کلیدی برای سئو را انتخاب کنید. در ادامه ابزارهای مهم مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی را معرفی کردهایم.
جستجوهای گوگل
سرچ گوگل اولین و اساسیترین ابزار برای شناسایی کلمه کلیدی برای کسب و کار شما است. به این دلیل که روزانه میلیونها کاربر کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو سرچ میکنند و گوگل بهتر از همه میداند در مورد هر موضوع چه کلماتی سرچ میشوند. بنابراین شما می توانید اطلاعات خوبی از گوگل بدست آورده و بهترین کلمات کلیدی برای سئو را انتخاب کنید.
گوگل ترند(google trend)
یکی از ابزارهای متداول برای یافتن و انتخاب کلیدواژه گوگل ترند است. گوگل ترند با نمایش میزان جستجوی هر کلمه به ما کمک میکند تا براساس تعداد جستجو و سیر نزولی یا صعودی کلمات کلیدی بتوانیم وضعیت چند کلمه کلیدی را نسبت به هم به صورت همزمان بدست آوریم.
پیشنهادات گوگل (google suggestion)
یکی از روشهای سرچ کلمه کلیدی جستجوی آن در گوگل و مشاهده کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل است تا از این طریق عبارات مرتبط نمایش داده شده در پایین صفحات(serp) را برای تولید محتوای متناسب با نیاز کاربران استفاده کرد. زمانیکه در گوگل عبارتی را جستجو میکنید، برای شما پیشنهاداتی را ارائه میدهد و شما میتوانید از قابلیت پیشنهادات گوگل (google suggestion) یا سرچهای مرتبط (Related searches) به بهترین شکل برای کلمات کلیدی در تولید محتوا و سئوی داخلی وب سایت استفاده کنید.
کیورد پلنر (keyword planner)
کیورد پلنر دیگر ابزاری است که میزان جستجو کلیدواژه ها را به شما نشان می دهد. این ابزار با دریافت اطلاعات خود از گوگل به نوعی یکی از معتبرترین ابزارهای سرچ کلمات کلیدی است. اما برای استفاده از آن حتما با حساب گوگل ادز را فعال کنید و کمپین گوگل ادز را اجرا کنید تا این ابزار برای شما راهاندازی شود.
کیورد تول (keyword tool)
کیورد تول(keyword tool) با نشان دادن تعداد کلمات کلیدی زیاد لیستی از بهترین کلمات کلیدی برای سئو و پرسرچ ترین عبارات را به شما در کمترین زمان نشان میدهد.
کیورد فایندر(keyword finder)
کیورد فایندر نیز دیگر ابزار تحقیق کلمه کلیدی است که برای شروع به کار با آن کافی است یکی از سید کیوردهای خود را در فیلد جستجو بنویسید و با کلیک بر روی دکمه fine keyword تعدادی زیادی از کلیدواژهها را به شما نشان دهد. این ابزار در یک لحظه اطلاعات مورد نیاز شما در خصوص کلمه کلیدی مرتبط با حوزه شما را نشان میدهد و همچنین اطلاعاتی در خصوص میزان جستجو، میزان رقابت، میزان سختی کلمه را نیز ارائه میدهد.
سرچ کنسول
سرچ کنسول ابزار رایگان گوگل است که در صورتی که وب سایت شما جدیدا راه اندازی نشده باشد میتوانید از طریق سرچ کنسول دادههای مفیدی را از آن بدست آورید و برای تولید محتوا یا هرس محتوا از آن استفاده کنید. در کار با ابزار سرچ کنسول میتوانید با مراجعه به بخش performance و بررسی ایمپرشن (Impressions) کلمات و پیدا کردن کلمات هم کانسپت که قبلا برای آنها محتوا تولید کردهاید، محتواهای خود را آپدیت کنید یا برای تولید محتواهای جدید از آنها استفاده کنید.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی
پس از شناسایی و پیدا کردن کلمات کلیدی هدف، حالا وقت آن است که از این کلمات در محتوا و صفحات سایت خود استفاده کنید و با استفاده از این کلیدواژهها وب سایت خود را بهینهسازی کنید. اما چطور از کلمات کلیدی برای سئوی داخلی سایت وردپرسی یا کدنویسی استفاده کنیم؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداختهایم:
- عنوان سئو (تایتل)
عنوان سئو همان تایتلی است که در نتایج گوگل نمایش داده میشود و این سیگنال رابه کاربران میدهد که محتوای صفحه در چه موردی است. میتوانید از کلمه کلیدی اصلی خود در ابتدای عنوان سئو استفاده کنید.
- توضیحات متا (Meta Description)
متادیسکریپشن بخش دیگری از محتوای صفحه سایت است که در نتایج گوگل نمایش داده میشود و می توانید از ترکیبات مختلف کلمه کلیدی برای جلب نظر کاربران و دریافت کلیک بیشتر استفاده کنید. همچنین با استفاده از عبارت کلیدی نظیر بیشتر بخوانید و ... دعوت به اقدام CTA (Call To Action) را نیز در توضیحات متا خواهید داشت که موجب تعامل بیشتر کاربران میشود.
- آدرس صفحه سایت (URL)
داشتن URL یا آدرس صفحه به کاربران و گوگل میفهماند که در این صفحه قرار است با چه چیزی روبرو شوند. در نوشتن URL از کلمه کلیدی استفاده کنید و موضوع صفحه را نشان دهید.
- تگهای هدینگ
کاربران در ابتدای مشاهده محتوای صفحه نگاه کلی به هدینگها و تیترهای محتوا میاندازند تا بررسی کنند که آیا سوال یا موردی که به دنبالش هستند در این محتوا وجود دارد که تصمیم به خواندن آن بگیرند. از این رو لازم است که از کلمات کلیدی در عنوانها (هدیننگ) استفاده کنیم. هدینگها به گونهای استفاده میشوند که هم شامل سوالات کاربران و هم حاوی کلید واژهها باشند.
در واقع با استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H1، H2،H3و ... به گوگل سیگنال میدهیم که موضوع محتوای ما چیست تا کاربران راحت تر پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. بنابراین با استفاده از مهمترین کلید واژه در عنوان اصلی و استفاده از کلمات هم کانسپت و مرتبط در عنوانهای هدینگ میتوانید رتبههای بالاتری را برای آن صفحه بگیرید.
- محتوای صفحه
پس از تنظیم عنوان سئو، توضیحات متا و هدینگها؛ مهمترین فاکتور محتوای اصلی است که باید از کلمات کلیدی اصلی در آن نیز استفاده شود. در واقع محتوا را با استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط با ان سئو میکنیم و با استفاده از کلید واژهها در بخشهای مختلف محتوا آن را بهینهسازی میکنیم. کلمه کلیدی اصلی باید در پارگراف اول حتما به کار گرفته شود و در عنوانهای هدینگ و بخشهای دیگر محتوا نیز آن را به اندازه مناسب استفاده کنیم.
از آنجایی که محتوا برای کاربران نوشته می شود نه برای گوگل، نباید از کلمات کلیدی زیاد و به طور مکرر استفاده کرد که موجب کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) شود. برای جلوگیری از این موضوع میتوانید از کلمات هم کانسپت و مرتبط با کلمات کلیدی اصلی خود در محتوا استفاده کنید.
- متن جایگزین تصاویر (ALT Tag)
یکی دیگر از بخشهایی که میتوانید از کلید واژه ها استفاده کتید متن جایگزین تصاویر یا همان (Alternative Text) است. در واقع با استفاده از کلمات کلیدی پر سرچ در تگ ALT شما به گوگل برای درک بهتر محتوای تصاویر خود کمک می کنید و به دلیل اینکه تصاویر به صورت جداگانه ایندکس میشوند میتوانید از طریق آنها نیز بازدید بیشتری برای وب سایت خود دریافت کنید. برای سئوی تصاویر میتوانید از کلید واژه اصلی در نام فایل، در متن جایگزین تصویر و عنوان تصویر استفاده کنید.
- لینکهای داخلی
اما یکی از مهمترین معیار رتبهبندی سئو داخلی، لینک های داخلی هستند که میتوانیم از کلمات کلیدی به عنوان متن لینک یا انکرتکست (Anchor Text) استفاده کنیم. در واقع از کیورد با حالتهای مختلف برای لینک دادن استفاده میکنیم و به یک صفحه حتما نباید با یک کلمه کلیدی خاص لینک دهیم چون امکان جریمه شدن توسط گوگل وجود دارد. در نتیجه با استفاده از کلمات کلید هم معنی میتوان به صفحات مختلف سایت لینک داخلی داد.
جمعبندی
در این مقاله از روبیسا تلاش کردیم ضمن پاسخ به این سوال که تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ نحوه انجام فرایند سرچ کلمه کلیدی با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و استفاده از آن برای بهینهسازی و سئو داخلی شرح دهیم.
کلمات کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی به عبارتی اشاره دارد که کاربران در گوگل جستجو میکنند و به دنبال پاسخ به سوال خاصی هستند. در واقع هر کلمهای که در موتورهای جستجو سرچ شود میتوانید کیورد باشد.
بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی کدامند؟
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی شامل جستجو های گوگل، پیشنهادت گوگل، کیورد تول، کیورد فایندر، سرچ کنسول و ... میشود.
از کلمات کلیدی چطور استفاده کنیم؟
برای استفاده مناسب از کلمات کلیدی در سئو، آنها را بهصورت طبیعی و مرتبط در بخشهای مختلف محتوای صفحه وب سایت مانند عنوان صفحه، توضیحات متا، هدینگها (H1-H6)، متن اصلی، متن جایگزین تصاویر، URL استفاده میکنیم.
دستهبندی مطالب
محبوبترین مقالات
برترین فریم ورک های html css که هر طراح وب باید بشناسد!
Vue.js چیست؟ همه چیز درباره فریمورک Vue.js: مزایا، معایب، کاربردها
جنگو چیست؟ معرفی فریمورک قدرتمند پایتون و مزایای برنامه نویسی جنگو
Node.js چیست؟ معرفی و بررسی دلایل اهمیت نود جی اس
GEO چیست؟ هر آنچه که باید در مورد بهینهسازی موتور مولد بدانیم (راهنمای جامع 1403)
طراحی سایت با ریاکت(React) | هرآنچه باید درباره React بدانید!
بهترین شرکت طراحی سایت در قم کدام است؟
سئو چیست؟| راهنمای جامع سئو 1403
13 چالش رایج در طراحی فروشگاه اینترنتی که باید بدانید!
صفر تا صد طراحی حرفه ای سایت خبری+ 11 نکته برای بازدید بیشتر
مقالات مرتبط
ثبت بازخورد
اولین نفر باشید!
تا به حال بازخوردی ثبت نشده است!