راهنمای جامع سئو داخلی به همراه 20 تکنیک برای بهبود سئوی سایت
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان ۱۴۰۳
5 / 5
-0 رای
در این مقاله از روبیسا قراره در مورد نکات آموزش سئو داخلی در سال 1403 صحبت کنیم و با داشتن چک لیست سئو داخلی یاد بگیریم که:
آنچه در این مقاله میخوانید...
سئوی داخلی چیست؟
دلایل اهمیت سئوی داخلی
فاکتورهایی که در سئو داخلی باید در نظر بگیریم
جمعبندی
از چه ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
چطور کلمات هم کانسپت را پیداکنیم؟
چطور محتوای سئو شده بنویسیم؟
چطور متاتایتل و متادیسکریپشن بنویسیم که موثر باشه؟
چطور از اسکیما استفاده کنیم؟
چطور تصاویر را بهینه کنیم؟
علاوه بر این، کلی نکات و تکنیک ها که باید در انواع سئو داخلی رعایت کنیم را با هم بررسی می کنیم که برای سئو و بهینه سازی سایت از آنها استفاده کنیم. ابتدا با تعریف سئو داخلی شروع می کنیم و به این سوال می پردازیم که سئو آن پیج چیست؟ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.
سئوی داخلی چیست؟
گوگل هر از چندگاهی الگوریتم های خودش را بروزرسانی می کند که این آپدیت در الگوریتم ها به نتیجه گرفتن بهتر در جستجوی کاربران خیلی نقش مهمی دارد. از طرفی، تجربه کاربری و رفتار کاربران نقش مهمی در رتبه گرفتن سایت ها و دیده شدن در نتایج سرپ (serp) تاثیر دارد. سایتی که سئو شده باشه به گوگل کمک می کند که متوجه بشه محتوای این صفحه در مورد چه موضوعی هست و چه نیازی از کاربران را قراره رفع کند. در نتیجه بهترین محتوا، محتوایی است که کلمات کلیدی به میزان لازم در آن استفاده شده باشه و به نوعی چگالی کلمات کلیدی رعایت شده باشد.
مقاله پیشنهادی:
سئو چیست؟| راهنمای جامع سئو 1403
سئو داخلی چیست؟ به طور کلی سئو داخلی (on page) به همه فعالیت هایی که برای بهینه سازی صفحات سایت انجام می شود تا در جستجوهای گوگل نتیجه بهتری بگیرد اشاره دارد. محتوای صفحات سایت شامل متن، تصاویر، ویدئو، لینک و حتی فضای سفید می شود که به گوگل درک درستی از اون صفحه را می دهد و اصطلاحا قرار هست دردی از کاربر را رفع و سوالش را پاسخ بدهد.
دلایل اهمیت سئوی داخلی
اما سوالی که وجود دارد این است که چرا همچنان در سال 1403 سئو داخلی اهمیت دارد؟ با استفاده از کلمات کلیدی داخل محتوا شما در واقع یه گوگل سیگنال های اولیه رامی دهید که محتوای شما با اطلاعاتی که کاربر سرچ می کند مرتبط است. این کلمات ممکن است در متاتایتل، متادیسکرپیشن یا محتوای داخل صفحه شامل هدینگ ها و تگ alt تصویر باشد که موجب می شود گوگل همچنان صفحه سایت شما را برای پیدا کردن کلمات کلیدی خزش کند.
با این تفاوت که دیگر مثل گذشته نیازی نیست که تمام محتوای صفحه را از کلمات کلیدی پرکنید بلکه باید صفحات سایت شما برای رفع نیاز کاربر بهینه شود. به این گونه که تجربه کاربری بهتری ارائه دهد، محتوای سایت به سرعت بارگذاری شده ، بیشترین تناسب را با جستجوی کاربر داشته باشد و نرخ کلیک را افزایش یابد. بنابراین بیش از استفاده کلمات کلیدی، مفید بودن محتوا اهمیت دارد تا کاربر خیلی سریع جواب سوالی که به دنبال آن وارد صفحه سایت شما شده پیدا کند. در نتیجه همچنان اهمیت سئو داخلی پابرجاست، به این دلیل که به گوگل و کاربران کمک می کند راحت تر سایت شما را درک کنند.
فاکتورهایی که در سئو داخلی باید در نظر بگیریم
برای یادگیری بهتر سئو داخلی، هر کدام از فاکتورهای موثر بر آن در قسمت های مختلف بررسی شده اند که هر کدام به جای خود نقش مهمی در بهینهسازی صفحات سایت دارند. تکنیک های موثر بر سئو داخلی در سال 1403 عبارتند از:
تحقیق کلمات کلیدی
اولین بخش مهم سئو داخلی، تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوای با کیفیت است که پاسخگوی نیاز کاربران باشد. اما این مهم چطور ممکن می شود؟ برای انجام صحیح تحقیق کلمات کلیدی به برخی ابزارهای مخصوص این کار نیاز داریم که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:
- سئو سیگنال
- پیشنهادات گوگل
- کیورد پلنر
- Keywordfinder
- Keyword tool
در مرحله تحقیق کلمات کلیدی، باید به دنبال کیوردهایی باشید که مشتریان شما بیشتر آنها را جستجو می کنند که در این میان میزان جستجو، سختی کلمه تقش موثر دارند. برای شروع می توانید از کلمات کلیدی لانگ تیل یا دم دراز (Long Tail Keywords) استفاده کنید که رقابت کمتر و نرخ تبدیل بالایی دارند. کیوردها پایه کار در سئو داخلی به شمار می روند.
استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ های صفحات را فراموش نکنید!
هدینگ های استفاده شده در محتوای صفحه اهمیت زیادی دارد. در نظر بگیرید کاربران عبارتی را جستجو کنند که عینا با هدینگ شما یکی باشد، در این مواقع گوگل از این هدینگ ها به عنوان تایتل در نتایج سرپ به کاربران نمایش می دهد. از طرفی کاربران پس از ورود به صفحه سایت شما، می دانند که هر پاراگراف در خصوص چه موضوعی صحبت می کند که تجربه کاربری خوبی را برای او رقم می زند. در نتیجه برای بهینه سازی هدینگ ها می توانید از کلمات کلیدی و کلمات هم کانسپت استفاده کنید.
مد نظر قرار دادن چگالی کلمات کلیدی
یکی از نکات مهم سئو داخلی استفاده درست از کلمات کلیدی است به گونه ای که در متن به طور طبیعی به کار رفته باشد. اما در این موضوع زیاده روی نکنید، یعنی هر چند خط یکبار یا هر 200 کلمه یکبار کلمه کلیدی را به کار ببرید تا اصطلاحا دچار کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) نشوید که خود تاثیر منفی بر سئوی سایت دارد. کیورد استافینگ به معنی پرکردن متن با کلمات کلیدی است که موجب بالارفتن چگالی کلمات کلیدی (keyword density) در متن می شود.
Keyword density چیست؟ چگالی کلمات کلیدی عبارت است از نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات کل متن، برای رفع این مشکل می توانید از کلمات هم معنی یا هم کانسپت کلمات کلیدی استفاده کنید.
کانسپت کلمات کلیدی
کانسپت کلمه کلیدی چیست؟ کانسپت کلمه کلیدی از مهم ترین مفاهیم پایه سئو است که نشان دهنده اهمیت این موضوع است که برای هر سرچ گوگل یک نیاز از کاربر نهفته است. کانسپت در سئو را می توان از سرچ های شبیه به هم یا متفاوت کاربران کاملا متوجه شد. در واقع شما با کانسپت کلمه کلیدی نیاز یا درد کاربران را متوجه شده و در راستای آن نیاز، صفحات خود را بهینه می کنید. وقتی نیاز کاربران در قالب سوال یا سرچ های مشابه و یکسان در گوگل مشاهده می شود این موارد به عنوان کلمات هم کانسپت شناخته می شوند.
عنوان نویسی (متاتایتل)
عنوان سئو مناسب برای صفحات سایت تاثیر مستقیمی در رتبه سایت دارد و به کاربران کمک می کند که بدانند در این محتوای صفحه چه چیزی انتظار آنها را می کشد و اطلاعات مختصری کسب می کنند. استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان تاثیر مثبت بر دیده شدن و کسب جایگاه بهتر دارد.
چگونه یک عنوان خوب برای صفحه بنویسیم؟
نحوه نوشتن توضیحات متا میتواند منجر به افزایش نرخ کلیک و ترافیک ورودی سایت شود که با رعایت برخی نکات ریز می توانید در بهبود آن تلاش کنید.
- از عباراتی مانند (چطور، چگونه، تکنیک های، لیست، ابزارهای، بهترین، تضمینی، برترین، ویژه، رایگان، سریعترین، راحت ترین، آخرین و ... ) استفاده کنید.
- از اعداد برای جلب نظر کاربران استفاده کنید.
- عنوان مختصر و کوتاه بنویسید.
- استفاده از استیکر و ایموجی جذابیت عنوان را دو چندان می کند.
- رعایت تعداد کاراکترهای استفاده شده در عنوان تا60 کاراکتر نیز اهمیت دارد.
- استفاده از نام برند در عنوان صفحات پیشنهاد می شود.
توضیحات متا(متادیسکریپشن)
توضیحات متا یا همان متادیسکریپشن (Meta Description) اشاره به توضیحات مختصری که هنگام سرچ کاربران در گوگل برای آنها نمایش داده می شود دارد. توضیحات متا با ایجاد تجربه کاربری بهتر موجب افزایش نرخ کلیک می شود. گاهی اتفاق می افتد که گوگل توضیحاتی غیر از آنچه شما نوشته اید را برای کاربران نمایش می دهد اما با این حال سعی کنید توضیحات مناسب صفحه را بنویسید.
- در توضیحات متا از کلمات کلیدی یا هم کانسپت استفاده کنید.
- سعی کنید متادیسکریپشن اطلاعات مناسبی به کاربران بدهد و نکات بی مورد در آن نباشد.
- طول مناسب بین 120 تا 150 کاراکتر را رعایت کنید.
نقش تگ H1 در سئو داخلی
دیگر فاکتور موثر بر سئو داخلی، تگ هدینگH1 است صفحه است که سیگنال اصلی را به گوگل می دهد که موضوع آن صفحه در چه موردی است. حتما در تگ H1 از کلمه کلیدی یا کلمه کلیدی هم کانسپت استفاده کنید. گاهی دیده می شود که به دلیل اهمیت بالای H1 h2 در سئو ، گوگل آن را به جای عنوان در صفحات serp نمایش میدهد.
استفاده مناسب ازH2 تا H6برای زیرعنوانها
تگ های H2 تا H6سلسله مراتب صفحه سایت شما را نشان می دهد و به گوگل این سیگنال را می دهد که صفحه فقط محتوای متنی نیست، بلکه صفحه با نظم و از طریق هدینگ ها سازمان دهی شده است و درک بهتری از صفحات شما به گوگل می دهد. این تگ ها هم اهمیت زیادی در سئو داخلی دارند و ممکن است گوگل یکی از هدینگ ها را به جای عنوان صفحه برای کاربران نشان دهد. با استفاده از تگ های H2 تا H6 محتوای خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید تا ساختار محتوا حفظ شود. همچنین در استفاده از آن ها ترتیب را رعایت کنید یعنی از H2 به H6.
لینکسازی داخلی و خارجی
لینک سازی داخلی و خارجی به گوگل کمک می کند که محتوای صفحه مبدا و مقصد را خوب دنبال کند. در نتیجه هر چه صفحه مبدا اعبتار بالایی داشته باشد لینک خارجی آن نیز قوی تر و معتبر تر خواهد بود. لینک سازی موجب خزش راحت گوگل در صفحات می شود و کمک می کند گوگل صفحات جدید را به آسانی پیدا کند. اگر صفحه ای از صفحات دیکر لینک دریافت نکرده باشد اصطلاحا در سئو به عنوان صفحه یتیم از آن یاد می شود. برای جلوگیری از این موضوع باید بتوانید از صفحات ساید به سایر صفحات لینک سازی کرده و دسترسی دهید.
لینک دادن به سایت های دیگر، بخصوص سایت های معتبر و قوی موجب اعتماد سازی و بهبود تجربه کاربری می شود که در رتبه بندی سایت نقش دارد. بنابراین با لینک سازی می توانید مدت زمان حضور کاربران در سایت خود را بالا برده و توجه گوگل را نیز به سایتتان جلب کنید.
بهینه سازی URL
آدرس صفحات سایت یا همان URL به طور مستقیم بر سئوی آن تاثیر دارد. با قرار گرفتن آدرس یک صفحه رد صفحه دیگر گوگل ابتدا URL آن را بررسی می کند. بهترین آدرس برای URL سایت، آدرسی است که برای کاربران و موتورهای جستجو در دسترس و قابل درک باشد. در ادامه به برخی نکات که بهتر است در URL صفحات خود رعایت کنید اشاره شده است:
- آدرس صفحات سایت طبق استاندارد گوگل بین 25 تا 32 کاراکتر و کوتاه باشد.
- از یک زبان فارسی یا انگلیسی استفاده کنید، اما شامل کلمات کلیدی باشد.
- از ترکیب عبارات انگلیسی و فارسی به صورت فینگلیش خودداری کنید.
- URL صفحه باید نشان دهنده مفهوم و مقصود صفحه باشد.
- از حروف کوچک در URL صفحات استفاده کنید.
سئوی محتوا
محتوای سئو شده به محتوایی اشاره دارد که کپی از صفحات دیگر نباشد و مطالب قوی و یونیک را به کاربران ارائه دهد. برای نوشتن محتوای با کیفیت و ارزشمند نیاز به استراتژی و تقویم محتوایی دارید. همچنین با وجود فهرست مطالب کاربران می دانند در این محتوا چه مواردی را خواهند خواند و مهم تر از همه اینکه محتوایی بنویسید که نیازی از کاربران را رفع کند. برخی از نکاتی که در نوشتن محتوا و سئوی محتوا باید مد نظر قرار دهید عبارتند از:
- محتوای ارزشمند و واضح بنویسید تا برای گوگل ارزش داشته باشد.
- محتوا علاوه بر متن باید شامل تصویر، صوت، ویدئو باشد که کاربران تنوع زیادی در آن مشاهده کنند.
- محتوای سایت را بروزرسانی و اصطلاحا هرس محتوا (content pruning ) کنید تا اعتبار شما نزد گوگل حفظ و بهبود داده شود و از طرفی کاربران اطلاعات به روز دریافت کنند و نرخ پرش از سایت کاهش یابد.
- محتوا را برای پاسخ به درد کاربر بنویسید، کاربر در محتوای شما به دنبال پاسخ سوال خود می گردد!
سئوی تصاویر
تصویر در سئو داخلی اهمیت زیادی دارد، چرا که کمتر کاربردی مدت زمان زیادی در صفحه پر از متن سپری می کند. اما در استفاده از تصاویر نیز باید برخی نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید از این نوع محتوا بهترین نتیجه را برای سئو بگیرید. چطور تصاویر سایت را سئو کنیم؟
- از تصاویر باکیفیت استفاده کنید
- حجم تصاویر نباید بیش از 80 کیلو بایت باشد که بر سرعت بارگذاری صفحه تاثیر منفی بگذارد.
- متن جایگزین (Alt Text) را بدون استثناء برای هیچ یک از تصاویر فراموش نکنید.
- می توانید از کلمات کلیدی یا کلمات هم کانسپت برای متن جایگزین استفاده کنید.
- بهتر است که تصاویر استفاده شده در سایت سایز یکسانی داشته باشند.
- از تصاویر کپی استفاده نکنید.
اسکیما
اسکیما در سئو چیست ؟ کد اسکیما به کدهای کوچکی اشاره دارد که داخل صفحه سایت قرار می گیرند و درک محتوای آن صفحه را برای گوگل آسان تر می کند. کجا می توانیم از اسکیما استفاده کنیم؟ از اسکیما برای صفحه محصول، ویدئو و ... استفاده می شود که خزنده های گوگل بهتر درک کنند که این مفهوم هر یک از اینها چیست. کدهای اسکیما انواع متفاوتی دارند که رایج ترین آنها شامل:
- قیمت
- نظرات
- ستاره دار کردن رضایت کاربران
- اسکیما مقالات
- معرفی محصول
- اسکیما تصاویر
- سوالات متداول
- نقد و بررسی
- ویدئو و ...
استفاده از ویدئو
یکی از مهم ترین نوع محتوا که نقش زیادی در بهبود سئو داخلی دارد بدون شک ویدئو است که بطور مستقیم بر سئو تاثیر می گذارد. در واقع با قرار دادن ویدئو در سایت امکان ماندگاری بیشتر کاربر را افزایش می دهید، همچنین اگر این ویدئوها با برنامه ریزی و استراتژی خاص ضبط و منتشر شوند تعامل کاربران را نیز افزایش میدهند.
استفاده از جدول برای سئو محتوا
گوگل خیلی دوست دارد که برای نمایش محتوا به کاربران یه جای قرار دادن محتوای 500 کلمه ای آن را در قالب یک جدول به کاربر ارائه دهید تا خیلی سریع تر و ساده تر آن را درک کند.
اما شاید فکر کنید با این کار سریع از سایت خارج می شود این کار به ضرر سایت من است؟! این طور نیست در واقع از سایت شما خارج نمیشود که مجدد در سایت دیگری جستجوکند، بلکه پاسخ سوال خود را از شما گرفته است و سراغ سایت دیگری نمی رود.
استفاده از انکرتکست
انکرتکست (Anchor Text) به کلمات با عباراتی که به صفحه دیگری لینک داده می شود اشاره دارد. استفاده از انکرتکست در واقع توصیف صفحه مقصد به کاربر است که در آن از کلمات کلیدی سایت استفاه می شود. همچنین می توانید از کلمات کلیدی فرعی نیز در انکرتکست استفاده کنید.
استفاده از فهرست مطالب
قرار دادن فهرست مطالب برای محتوای سایت کمک می کند که کاربر فهرستی از مطالبی که قرار است بخواند را ببنید و حتی خیلی سریع به بخشی از متن که مد نظر اوست برود. لینک موجود در این فهرست مطالب نیز میتواند تجربه کاربری خوبی به کاربران منتقل کند و خواندن مقاله آسان تر می شود.
سرعت بارگذاری صفحه
با استفاده از تکنیک های مختلف می توان سرعت صفحات سایت را بهبود داد. که در ادامه برخی از آنها اشاره شده است:
- استفاده از PageSpeed Insights
- استفاده از افزونههای وردپرس برای بهبود سرعت
- بهینه سازی تصاویر سایت
- به کار گرفتن قابلیت LazyLoad برای بارگذاری تصاویر
- قالب مناسب سایت
- استفاده از هاست مناسب
توجه به کنیبالیزیشن
Cannibalization چیست ؟ کنیبالیزشن (cannibalization) زمانی اتفاق می افتد که 2 یا 2 صفحه از وب سایت شما روی یک کلمه کلیدی رقابت نزدیکی دارند و در اصطلاح سئو به آن کنیبالیزیشن گفته میشود. کنیبالیزیشن در صفحات سایت باعث می شود که احتمال کسب رتبه ثابت با کلمات کلیدی هدف برای شما کم شود. به این دلیل که گوگل تنها به هر سایت در یه کلمه کلیدی تنها شانس نمایش یکurl را می دهد و وقتی صفحات شما دچار کنیبالیزیشن شوند در واقع آن چندصفحه با هم درگیر رقابت داخلی می شوند و دیگر شانسی برای بدست آوردن رتبه ثابت و خوب را نخواهند داشت.
میتوانید این مشکل را از طریق ابزار رایگان سرچ کنسول و با کلیک بر روی performance از بخش page هر کدام از صفحات که ایمپرشن (impression) و کلیک (Click) نزدیک به همی داشته باشند احتمالا با مشکل کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری روبرو هستند و باید آنها را رفع کنید.
بهبود یوزر سیگنال
سیگنالهای کاربری (user signal) مجموع الگوهای رفتاری شامل بانس ریت (Bounce rate)، تایم آن سایت (Time on site)، تام آن پیج (time on page)، نرخ کلیک(ctr)، سرچ کاربر و ... میشود که گوگل براساس آن سایت ها رتبهبندی و در نتایج جستجو نشان میدهد. همه این موارد میتواند بر بهبود یا کاهش یوزر سیگنال اثر بگذارد که در ادامه به بررسی مختصر هریک پرداختهایم:
با تولید محتوای جذاب و کاربر پسند می توانید کاربران را به سایت خود دعوت و از سرچ دوباره او پیشگیری کنید. | سرچ بعدی کاربر |
با بهبود تایتل، متا دیسکریپشن و اینک سازی داخلی و خارجی می توانید نرخ Ctr را بهبود دهید. | نرخ کلیک(ctr) |
با تولید محتوای جذاب، سرعت سایت و ارائه تجربه کاربری می توانید بانس ریت را کاهش دهید. | بانس ریت |
استفاده از تصاویر، جدول، اینفوگرافیک، ویدئو و پادکست و ... می تواند مدت زمان حضور کاربر در صفحه را بهبود دهید. | تایم آن پیج |
با لینک سازی داخلی و داشتن استراتژی مناسب در آن میتوانید مدت زمان حضور کاربر از طریق لینک های داخلی در سایت را بهبود دهید. |
تایم آن سایت |
جمعبندی
در این مقاله از روبیسا ضمن پاسخ به این سوال که On page seo چیست؟ فاکتورهای لازم برای بهبود سئو داخلی سایت را ارائه دادیم. البته به این موضوع نیز توجه کنید که بهینه سازی و سئو داخلی در کنار سئو فنی و سئو خارجی هر سه در کنار هم موجب کسب رتبه بهتر سایت و جذب ترافیک بالاتر می شود.
دستهبندی مطالب
محبوبترین مقالات