شنبه تا پنجشنبه - ساعت 09:00 الی 18:00

rubysa-logo
فروشگاهنمونه‌کارهامقالات
rubysa-logo

افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing)چیست؟| نحوه کسب درآمد از همکاری در فروش

آخرین بروزرسانی: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

5 / 5 از 1 رای

article banner

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های افزایش فروش و تجربه سود بالا در فضای آنلاین است. افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی برای صاحبان کسب و کار و برندها است که از طریق معرفی محصول یا خدمات خود یا شرکت کسب درآمد دارند.

در واقع این روش بازاریابی یکی از روش‌های مناسب برای درآمدزایی 24 ساعته بدون نیاز به حضور فیزیکی یا صرف هزینه یا زمان زیاد است. همچنین اغلب کسب و کارها و شرکت ها، افیلیت مارکتینگ را روشی کارآمد و کم ریسک برای کسب درآمد بیشتر می‌دانند. از این رو در این مقاله از روبیسا قصد داریم ضمن پاسخ به این سوال که افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست؟ روش‌های کسب درآمد از این طریق را بررسی کنیم.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

ابتدا باید بدانیم که افیلیت چیست؟ افیلیت مارکتینگ چیست؟ افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های استراتژیک بازارایابی است که در آن فرد با همکاری در فروش محصول شرکت و در ازای هر بازدید یا فروش؛ پورسانت خود را از میزان فروش محصول دریافت می‌کند. در واقع می‌توان افیلیت مارکتینگ را نوعی روش تبلیغاتی دانست که صاحبان کسب و کار به افیلیتور‌ها برای تبلیغ یا فروش محصول خود مبلغی را به عنوان پورسانت می پردازند.

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های مرسوم و متداول در بستر آنلاین است که در آن تبلیغات توسط واسط یا همان سایت افیلیت مارکتینگ صورت می گیرد که لینک محصول را منتشر می‌کند و در ازای هر فروش درصدی را دریافت می‌کند. به عنوان مثال می توان وب سایت آمازون را معرفی کرد که برای اولین بار سیستم همکاری در فروش را راه اندازی کرد.

سیستم همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) چطور کار می کند؟

همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ(Affiliate marketing) این گونه کار می‌کند که فروشنده محصول لینکی را در اختیار سایت افیلیت مارکتینگ قرار می‌دهد تا از این طریق به خوبی مشخص شود که چه کسی چه محصولی را فروخته است. بنابراین با هر کلیک روی این لینک، فروشنده می‌داند محصول مورد نظر توسط چه کسی فروخته شده است و در ازای آن فروش پورسانت فرد پرداخت می‌شود.

انواع مدل‌های افیلیت مارکتینگ

انواع مدل‌های افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ در ایران طبق روش یا نوع ارتباط مخاطب به سه نوع تقسیم می‌شود که شما می‌توانید براساس هدف خود، یکی از این روش ها را انتخاب کنید.

افیلیت مارکتینگ وابسته (Related Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ وابسته به حالتی اشاره دارد که شما خدماتی را برای فروش معرفی می‌کنید که خودتان از آن استفاده نمی‌کنید اما محصولی مرتبط با حوزه کاری شما است. در واقع شما براساس اعتبار برند خود، محصول را به مخاطبان از طریق افیلیت مارکتینگ در اینستاگرام، یوتیوب یا کانال‌های ارتباطی دیگر به مخاطبان پیشنهاد می دهید.

یکی از معایب این روش این است که چون شما از این محصول استفاده‌ای ندارید، امکان اینکه محصول یا خدمات بدی را به مخاطبان پیشنهاد دهید و در نتیجه اعتماد مخاطب را از دست دهید وجود دارد. در نتیجه در روش افیلیت مارکتینگ وابسته باید محتاطانه عمل کنید تا اعتبار خود را نز مخاطبان از دست ندهید.

افیلیت مارکتینگ غیروابسته (Unattached Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ غیروابسته به روشی گفته می‌شود که در آن ناشر محصول به هیچ وب‌سایت یا رسانه‌ای نیاز ندارند و ارتباطی نیز بین مشتری و شما وجود نخواهد داشت. در واقع در روش افیلیت مارکتینگ غیروابسته شما کار خاصی انجام نمی دهید و از طریق اجرای تبلیغات کلیکی در دیگر سایت‌ها بازدیدکنندگان خود را خواهید داشت به این هدف که در ازای هر بازدید روی آن کلیک کنند و آن را بخرند تا شما پورسانت خود را دریافت کنید.

از جمله مهم‌ترین سایت افیلیت مارکتینگ داخلی که خدمات تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهند، می‌توان به یکتانت، تپسل، مدیااَد اشاره کرد.

افیلیت مارکتینگ درگیرشونده (Involved Affiliate Marketing)

در روش افیلیت مارکتینگ درگیرشونده برخلاف روش وابسته، شما فقط محصولاتی که خودتان تجربه استفاده از آن را داشته‌اید را به مخاطبان معرفی می‌کنید. بنابراین فقط محصول یا خدماتی که از کیفیت آن مطمئن هستید را با مشتریان در میان می‌گذارید. به نوعی می‌توان این روش را بهترین شیوه افیلیت مارکتینگ دانست که مبنای آن براساس اعتماد و اعتبار شما است و رشد کسب و کارتان نیز برای شما اهمیت زیادی دارد.

در کنار انواع مدل‌های افیلیت مارکتینگ، می‌توان براساس نوع پرداخت نیز آن را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کرد.

✔پرداخت در ازای عمل: در این شیوه تنها زمانی که اقدام خاصی صورت گیرد، پرداخت انجام می شود.

✔پرداخت در ازای فروش: در این حالت زمانی پرداخت انجام می‌شود که محصول یا خدماتی به فروش برسد.

✔پرداخت در ازای ساخت لید: در این حالت نیز در ازای جذب لید یا مشتری بالقوه شما پرداخت را انجام می‌دهید.

✔پرداخت در ازای کلیک: در این شیوه نیز در ازای هر کلیکی که صورت می‌گیرد پرداخت انجام می‌شود.

مزایای افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ

از جمله مزایای افیلیت مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟣پیاده سازی آسان: افیلیت مارکیتنگ برخلاف دیگر روش های بازاریابی دیجیتال که هزینه و زمان زیادی نیاز دارند، بسیار ساده انجام می شود و از بابت توسعه و اجرای کمپین تبلیغاتی مشکلی در خصوص انجام فرآیند، پشتیبانی یا ارسال محصول نخواهید داشت.

🟣صرف هزینه کم: در سیستم همکاری در فروش شما فقط در صورتی که محصول یا خدمات شما فروخته شده باشد یا کلیک و بازدید بیشتری دریافت کرده باشید هزینه می کنید. تا زمانیکه به اهداف بازاریابی خود نرسید، هزینه ای پرداخت نمی کنید.

🟣توسعه آسان: در افیلیت مارکتینگ شما امکان فروش همزمان چندین محصول از شرکت‌های مختلف را دارید و از همه آنها پورسانت دریافت می کنید.

معایب افیلیت مارکتینگ

معایب افیلیت مارکتینگ

در کنار مزایای گفته شده برای این این روش بازاریابی، افیلیت مارکتینگ معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

🟣نیاز به صرف حوصله و زمان زیاد: افیلیت مارکتینگ راهی نیست که در زمان کوتاه شما را به درآمد بالا برساند! برای افزایش فروش و تجربه درآمد زیاد شما نیاز به جذب مخاطب، جلب اعتماد و از همه مهم تر صبر و حوصله زیاد دارید.

🟣پرداخت نامنظم: در روش بازاریابی افیلیت، پرداخت ها به صورت منظم و ماهانه نیست. بلکه براساس میزان فروش و پورسانت های تعریف شده در نظر گرفته می شود. در واقع پورسانت های دریافتی در هر ماه متفاوت خواهد بود.

🟣پایبندی به قوانین شرکت های تبلیغ کننده: در روش همکاری در فروش، شرکت های ارائه دهنده خدمات افیلیت قوانین مشخصی را برای ناشران و صاحبان کسب و کار در نظر می گیرند و همه قوانین یکسانی دارند. در نتیجه برای موفقیت میان رقبا باید تبلیغات موثر و متمایزتری ارائه دهید.

اجزای اصلی سیستم همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ)

اجزای اصلی سیستم همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ)

سیستم همکاری در فروش به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:

👈فروشنده: فروشنده که تحت عنوان برند یا کسب و کار شناخته می شود، به عنوان شرکت ارائه دهنده محصول یا حتی یک شخص می تواند باشد.

👈بازاریاب یا افیلیت مارکتر: افیلیت مارکتر نقش نشر تبلیغات برند یا شرکت را به عهده دارد. افیلیت مارکتر یک یا چند محصول را به فروشنده مغرفی می کند و او را متقاعد به خرید می کند.

👈مشتری: شخصی که محصولی را از فروشنده خریداری کرده و او را به سود می رساند.

👈شبکه افیلیت: شبکه فروش محصول که نقش واسط بین فروشنده و ناشر را به عهده دارد. این شبکه فروش همان شرکتی است که قراردادها را تنظیم، هزینه های پرداختی را کنترل و مدیریت می کند.

چطور از طریق افیلیت مارکتینگ به درآمد برسیم؟

چطور از افیلیت مارکتینگ به درآمد برسیم؟

چنانچه شما نیز کنجکاو هستید که بدانید چطور از افیلیت مارکتینگ به درآمد برسید؛ در ادامه ما را همراهی کنید تا با دانستن برخی نکات یک افیلیت مارکتینگ موفق شوید.

✅برقراری ارتباط موثر با مخاطب: زمانیکه ابتدای مسیر افیلیت مارکتینگ هستید و قصد دارید مخاطبی با دیدگاه و سلیقه خاص را برای خرید آماده کنید. لازم است که بر روی حوزه خاص تمرکز داشته باشید و بتوانید در همان حوزه و برای افرادی بازاریابی کنید که احتمالا محصولات شما را می خرند.

✅شخصی سازی فروش: محصولاتی که شخص شما تجربه خوبی از استفاده آن دارید و مطمئن هستید که تبلیغات روی آن محصول جواب می دهد را انتخاب کنید تا مشتریان نیز از انتخاب آن لذت ببرند. این گونه  نرخ تبدیل و جذب مشتری نیز بالاتر می رود.

✅بازبینی محصولات: با تمرکز بیشتری محصولات و خدمات تخصصی خود را بازبینی کنید و با تقویت ارتباط با مشتریان، محتوای تخصصی و بهینه را برای جذب بهتر مشتریان تولید کنید.

✅استفاده بهینه از منابع در دسترس: به جای تمرکز بر روی یک کمپین، سعی کنید چندین کانال مختلف را امتحان کنید. به طور مثال ساخت صفحه لندینگ مناسب، تولید محتوا روی سایت، تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان منابع جهانی کمک زیادی در این زمینه کند.

✅دقت در انتخاب کمپین: در اجرای کمپین تبلیغاتی دقت زیادی داشته باشید، زیرا اگر محصول خوبی برای ارائه نداشته باشید در واقع وقت و هزینه ای که صرف می کنید سود زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت.

✅آگاهی به ترندهای روز و استفاده از آن: با توجه به رقابت شدید در افیلیت مارکتینگ، باید در تبلیغات خود از موضوعات ترند استفاده کنید تا نرخ تبدیل و در آمد زایی بالایی را مشاهده کنید.

مقالات مرتبط:

اپلیکیشن مارکتینگ(APPLICATION MARKETING) چیست و چه تاثیری بر رشد کسب‌وکار شما دارد؟

بهترین سایت کسب درآمد اینترنتی + معرفی سایت های ایرانی و خارجی معتبر

13 ایده عالی کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه در سال 1404

سخن پایانی

افیلیت مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی خاص، متداول و سودآور است که روز به روز نیز طرفداران زیادی را به خود جذب می کند. افرادی که علاقه مند به بازاریابی پورسانتی هستند با کسب اطلاعات در این زمینه و با آگاهی از مزایا و معایب آن می توانند از طریق این روش کم هزینه و موثر محصولات شرکت را تبلیغ و به فروش برساند. همچنین همکای در فروش به افزایش آگاهی مخاطبان از نام برند و جذب لید بیشتر نیز کمک می کند. در این مقاله از روبیسا تلاش کردیم تا افیلیت مارکتینگ، انواع روش های همکاری در فروش، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم تا به عنوان صاحبان کسب و کار بتوانید پس از سفارش طراحی سایت، سئو، طراحی وب اپلیکیشن و ... به بهترین شکل از آن بهره مند شوید.

نویسنده : سمیه حیدری

کارشناس سئو، تولید محتوا و وردپرس. به عنوان عضوی از تیم روبیسا، درباره سئو و طراحی سایت یاد می‌گیرم و می‌نویسم. در این مسیر پرماجرا، گوگل همیشه همراه منه!

سمیه حیدری profile

افیلیت مارکتینگ(Affiliate marketing) چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، نوعی بازاریابی است که در آن افیلیت مارکتر با معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت یا برند، به ازای هر فروش یا اقدام موفقی که از طریق لینک اختصاصی او انجام شود، پورسانت دریافت می‌کند.
 

چگونه از افیلیت مارکتینگ درآمد کسب کنیم؟

برای موفقیت در همکاری در فروش لازم است مراحل زیر را با دقت اجرا کنید:

  • انتخاب حوزه تخصصی و مخاطب هدف

  • تجربه شخصی موفق از محصولات

  • استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی

  • تحلیل کمپین‌ها و بهینه‌سازی مداوم

نمونه‌های موفق بهترین سایت‌های افیلیت مارکتینگ کدامند؟

از جمله موفق ترین شرکت های فعال در زمینه همکاری در فروش می توان به برند شاپیفای (Shopify)، آمازون (amazon)، فروشگاه آنلاین Etsy، eBay و سیستم های افیلیت مارکتینگ ایرانی نظیر افیلیت مارکتینگ دیجی کالا اشاره کرد.
 

دسته‌بندی مطالب

مقالات مرتبط

اپلیکیشن مارکتینگ(APPLICATION MARKETING) چیست و چه تاثیری بر رشد کسب‌وکار شما دارد؟

اپلیکیشن مارکتینگ(APPLICATION MARKETING) چیست و چه تاثیری بر رشد کسب‌وکار شما دارد؟

06 اردیبهشت 1404

ثبت بازخورد

امتیاز را وارد کنید !!

اولین نفر باشید!

تا به حال بازخوردی ثبت نشده است!